Ustawa z dnia 16 lipca 2020 r. o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz.U. 2020 poz. 1298, dalej także jako: „Ustawa”) weszła w życie 11 sierpnia 2020 r. Potrzeba interwencji legislacyjnej wynikała z konieczności kompleksowego ujęcia instrumentów pomocy publicznej w jednym akcie prawnym rangi ustawowej. Ustawa ma na celu udzielenie pomocy i zapewnienie optymalnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji, gdy przedsiębiorca boryka się z problemami natury ekonomicznej. W obliczu kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19, warto przyjrzeć się Ustawie z bliska i zweryfikować, czy możemy liczyć na przewidzianą przez nią pomoc.
Ustawa przewiduje trzy rodzaje pomocy:
Źródłem finansowania pomocy publicznej w formie wsparcia finansowego jest budżet państwa. W okresie 2020-2029 łączny maksymalny limit wydatków budżetowych przeznaczonych na realizację celów wymienionych w ustawie określono na kwotę 1 200 000 000 zł, z zastrzeżeniem, iż w każdym roku limit ten wynosi 120 000 000 zł.
Beneficjariuszami pomocy publicznej są przedsiębiorcy znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Ustawa przyjmuje, że są to przedsiębiorcy z art. 141 ust. 1 PrRestr, którzy jednocześnie są zagrożeni niewypłacalnością i spełniają warunki z art. 141 ust. 2 PrRestr albo są niewypłacalni w rozumieniu art. 11 PrUpad (o dość skomplikowanych wymogach podmiotowych przy tymczasowym wsparciu restrukturyzacyjnym w następnym wpisie). Ustawodawca wprowadził zatem pewne ograniczenia w zakresie podmiotowym udzielanej pomocy. Zgodnie z zapisami Ustawy, pomoc nie zostanie udzielona m.in. jeżeli przedsiębiorca:
Organem udzielającym pomocy jest minister właściwy do spraw gospodarki, który swe zadania
w tym zakresie może powierzyć Agencji Rozwoju Przemysłu Spółce Akcyjnej. Odrębnie uregulowano pomoc na restrukturyzację udzielaną w formie ulgi w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej. Tego rodzaju pomocy udziela organ, który nałożył administracyjną karę pieniężną. Pomoc jest udzielana na pisemny wniosek przedsiębiorcy spełniający kryteria określone ustawą, po jego pozytywnej weryfikacji.
Zgodnie z założeniami ustawy, istotą pomocy publicznej ma być realna możliwość kontynuowania działalności przez przedsiębiorcę w sposób konkurencyjny bez konieczności ponownego wsparcia ze strony państwa (z wyłączeniem przypadków gdy przeprowadzone analizy skierują ku konieczności likwidacji działalności gospodarczej – zob. art. 15 ust. 1 pkt 2 Ustawy). Docelowo zatem chcemy, aby przedsiębiorca odzyskał długookresową zdolność do konkurowania na rynku. Ustawodawca rzeczoną zdolność definiuje, mówiąc w uproszczeniu, jako samodzielne kontynuowanie działalności przez okres 10 lat bez konieczności ponownego wsparcia środkami publicznymi. W konsekwencji Ustawa przewiduje że – poza wyjątkami – pomoc może być udzielona raz na 10 lat.
Procedura umożliwiająca udzielanie pomocy publicznej przewidziana w omawianej ustawie
stanowi realizację głównych celów Polityki Nowej Szansy przyjętej Uchwałą Rady Ministrów
z 22 lipca 2014 r. Zgodnie z jej założeniami, zaoferowanie szeroko pojętej pomocy przedsiębiorcom dotkniętym problemami finansowymi jest konieczne dla przeciwdziałania ich upadłości. Wydaje się, że system wsparcia przedsiębiorców w trudnej sytuacji ekonomicznej w formie pomocy publicznej określonej Ustawą realizuje te postulaty i powinien umożliwić przeprowadzanie restrukturyzacji oraz w konsekwencji kontynuację działalności przedsiębiorcy dotkniętego kryzysem. Systemy pomocowe, choć istotne i wyczekiwane w ogóle, zyskały na znaczeniu szczególnie obecnie tj. w czasie następstw lokdownu w postaci załamania ekonomicznego. Mając na uwadze obecne realia, kryzys gospodarczy poszczególnych państw jak i gospodarki światowej, należy jednak zauważyć, że coroczna wysokość pomocy przewidziana w budżecie państwa na poziomie określonym Ustawą - nieprzekraczająca kwoty 120 000 000 zł - jest zdecydowanie zbyt niska, co jest zasadniczym mankamentem nowych regulacji pomocowych.
W kolejnych wpisach poświęconych Ustawie zostaną przedstawione szczegółowe zasady udzielania pomocy na ratowanie, tymczasowe wsparcie restrukturyzacyjne oraz restrukturyzację.